fredag 5. desember 2008

Lavere kroppsmasseindeks (BMI)

Jeg ser at i løpet av fem og en halv måned er min BMI (kroppsmasseindeks) redusert fra 40 til 35,7 ved å gå ned fra 105 til 93,6 kg. Og tidligere i år var jeg i hvert fall oppe i 108 kg, så i realiteten lå jeg over 40.

Reduksjonen har altså skjedd uten lidelse eller plagsomt sultfølelse, uten hard trening og uten dramatiske ekstrakostnader eller anstrengelser. Bare gjennom ketolysekur og lavkarbo vektvedlikehold.

Jeg er gått fra "ekstrem fedme, fedme grad 3" til "fedme grad 2". Om noen kilo er jeg nede i "fedme grad 1", men jeg har et godt stykke igjen:

BMI 40 kalles fedme grad 3, ekstrem fedme
BMI mellom 35 og 40 kalles fedme grad 2
BMI mellom 30 og 35 kalles fedme grad 1
BMI over 30 kalles fedme og innebærer økt til svært økt risiko for en rekke sykdommer
BMI mellom 25 og 30 er overvektig, men noe økt risiko for en rekke sykdommer
BMI mellom 18,5 og 25 er normalvektig
BMI under 18,5 er undervektig, med økt risiko for en rekke andre tilstander


Selv om ikke BMI-målingen passer for alle (variasjoner med muskelmasse, benbygning o.a.), er den likevel en sterk indikator på at det er grunn til bekymring ved overvekt. Og nå gjør jeg noe med det!

Ingen kommentarer: