mandag 27. oktober 2008

Uke 20, dag 1 - gradvis innføring av karbohydrater









Morgenvekt: 95,8 kg.

Etter at jeg nå har tatt beslutningen om en ketosepause, må jeg være veldig skjerpet i forhold til å innføre mere karbohydrater i kostholdet. Jeg gleder meg til å kunne spise kålrot, gulrot, linser, kikerter og epler!

Men jeg er ambivalent til brød, som tidligere har vært en "tenningsfaktor" for meg og fått meg til å overspise. Nå fant jeg noe polarbrød i frysen, men jeg må nok bake enten ketolysebrød eller et veldig grovt annet brød som jeg rasjonerer. Uansett skal brød ikke bli en stor faktor i kostholdet mitt i fremtiden. Det handler ikke bare om vekt, jeg har ofte fått negative utslag som leddsmerter, væskedannelse o.l. av å spise brød.

FROKOST
Hadde gjort i stand et dobbelt polarbrød (lå i fryseren), fire skiver skinke, fire skiver ost og en liten skål salat. Smurte litt gressløkost på brødet. Men det ble alt for mye, jeg ble helt kvalm. Så det holdt med den ene delen av polarbrødet, halvparten av osten og skinken, samt salatskålen. Kosttilskudd, vann, svart kaffe.

Har kuttet ut ketolysetablettene, men fortsetter med de andre kosttilskuddene. Nytt: supplerer med en kromtablett om morgenen, etter tips fra Torkils bok. Kanskje skal jeg også innføre kanelkapsler igjen …

LUNSJ
Gubben hadde kjøpt Ryvita knekkebrød, som har 6 karber pr stk. Ikke dumt!
Spiste 2 knekkebrød, med osten og skinken som jeg ikke orket til frokost. Sammen med omelett: litt brokkolirester og en halv tomat, overhelt med ett vispet egg og litt ost (men ikke fløte lenger, nei!). Litt agurk. Vann og grønn te.

Kjenner jeg har littegrann panikk for dette med å mestre sultfølelse, karbohydrater osv. Det har vært så enkelt å ikke ligge under for sulten. Og nå skal jeg håndtere karbohydrater, også. Jeg tror at jeg ubevisst er redd for å ikke føle meg mett nå …

ETTERMIDDAGSMÅLTID
Var sulten et par timer før middag. Tok et Ryvita knekkebrød og en avocado.

MIDDAG
Rester av kjøttdeig/sopp-blandingen fra i går, kokt blomkål og utvidet grønn salat. Tillot meg litt fett: rømme og smør. Grovt pepper over gir mye god smakskontrast til den milde blomkålen.

KAFFE/DESSERT
En og en halv kopp svart kaffe, fire flak Lindts og et lite eple.

Vann utover kvelden. Og base-te.

KVELDS
Det ble sent, så jeg tok meg en Yoplait m blåbær og noen mandler. Kosttilskudd, vann, urtete.

Har en opplevelse av å ha spist alt for mye i dag. Det er en utfordring for meg å komme over panikken med "frykten for sult" i forbindelse med endring i kostholdet.

Ingen kommentarer: