søndag 20. juli 2008

Uke 5, dag 7

Tanker om søvn, fett og frekvens
Sov godt i natt, det var deilig. Uten hjelpemidler av noe slag. Lurer på om den gode søvnen de to siste nettene kommer av ekstra fett i kveldsmåltidet?

Dette med fett er nok viktig når jeg komponerer egne måltider og ikke følger oppskriftene fra ketolyseboka. Fort gjort å tenke at en har fått i seg nok. Men hvis det kommer signaler som sult, kan det være en må øke fettandelen i måltidene.

Et annet poeng jeg fikk i går, fra et innlegg på www.lavkarbo.no: ikke la det gå for lang tid mellom måltidene. I utgangspunktet skal en fint kunne hoppe over et og annet måtid når en er i ketose. Men uten sultfølelsen kan en bli fristet til å la det gå litt for lang tid mellom måltidene, og f.eks. bare spise to ganger om dagen. Enkelte opplever tydeligvis å bli slappe av det. Så jeg tror jeg vil passe bedre på det, for jeg har hatt litt mindre bluss på flammen de dagene jeg har hoppet over lunsjen. Alltid noe å lære på www.lavkarbo.no!

Morgenvekt: 100,3 kg. Altså 100 g ned fra i går (selv om jeg ikke mosjonerte!) og totalt 4,7 kg mindre enn 16. juni.

Leste i notatene mine fra vinteren 2005; da var jeg 93 kg … Men på bakgrunn av erfaringene de siste ukene, ser jeg hvorfor jeg la så mye på meg igjen. Det var mye selvsabotering, altfor mange sprekker, alt for ofte at jeg hadde behov for noe godt å trøste meg med. Bedre med nok fett i den planlagte kosten!

Jeg er så sikker på at jeg skal klare å gjennomføre et år på ketolyse og gå ned til 70 kg. Underlig å føle sånn rolig overbevisning. Det har selvfølgelig mye å gjøre med at jeg selv har det mye bedre nå enn på mange år. Når en har det godt med seg selv, behøver en ikke søke tilfredsstillelse i maten. Men det er selvsagt like viktig at denne måten å slanke seg på gjør at jeg føler meg mett og tilfreds i magen!

Syklet 9 km før frokost - en fin tur! Så deilig å starte dagen på denne måten …

FROKOST
Vanlig eggerøre med lammerull, agurk og majones. Kosttilskudd, vann, kaffe. Altfor mett etterpå - nesten kvalm! Tror kanskje jeg må kutte til ett egg, porsjonen er blitt for stor for meg. Det merket jeg også i går til middagen, at jeg forsynte meg mindre enn jeg pleier. Et godt tegn!

Det ble heller ikke i dag tid til lunsj, liksom … Men drakk masse vann og tok lunsjtabletten.


MIDDAG
Ovnsstekt laks med masse hakket fersk hvitløk, koriander og spisskummen (rapsolje). Brokkoli og utvidet grønn salat. Kosttilskudd, vann.

Hvit pærete og et flak sjokolade.

KVELDS
Besøk: Ostefat, farris og rødvin. Paprika.

Rosalilla stix ved sengetid.

Ingen kommentarer: