lørdag 12. juli 2008

Uke 4, dag 6 på ketolysekuren


Søvnproblemer
Fikk ikke sove før langt på natt i går, heller. Veldig slitsomt, dette. Tror kanskje jeg må prøve noe Valeriana el.l. fra helsekosten for å få sove. Jeg tar jo både magnesium og b-vitamin før sengetid, begge skal virke avslappende. I tillegg drikker jeg beroligende urtete. Og jeg har droppet ettermiddagskaffen.
Jeg har jo sovetabletter av merket Apodorm, som fungerer veldig bra for meg. Men jeg bruker dem i utgangspunktet bare når det er noe helt spesielt - eller hvis jeg er så sliten at jeg skaffe meg en hel natts søvn for å komme til hektene. (De som alltid sover godt, er utrolig heldige.)
Endret stoffskifte med ketolysekuren er jo (forhåpentligvis) en langvarig tilstand, så jeg vil helst finne andre løsninger enn sovemedisin. Men hvis ikke det går, kan jeg kanskje ta sovetablett f.eks. to ganger i uken for å få ting på plass?

Andre effekter av ketolysekuren
• Jeg har helt klart mye mer energi på denne kuren. Påfallende, faktisk, for jeg har vært svært sliten i mange år.
• Hodet føles klarere. Det kjennes nesten som om jeg har vært forgiftet av karbohydratene. (Og det enda jeg har spist lavkarbo i flere år og nesten aldri drikker brus, spiser syltetøy eller snoper! Her i huset bruker vi vanligvis et år på 1 kg sukker - dvs. fruktose -, og vi bruker heller ikke kunstige søtningsmidler.)
• Økt sex-lyst
• Mindre vann i kroppen
• Mykere i leddene og mindre giktsmerter, ryggsmertene jeg pleier å våkne opp med har jeg ikke kjent i det siste
• Veldig lite sulten, blir nesten uavhengig av mat
• Påvirker fordøyelsen, får nesten diare (men fikser det med Lepicol fra helsekosten)
• Luft i magen en saga blott
• Litt kvalme enkelte dager
• Litt metallsmak i munnen enkelte dager

Tanker om å være på ketolysekuren
Noe jeg liker veldig godt med ketolysekuren (bortsett fra den gode maten) er at den er så absolutt. Det passer for meg og er lettere å praktisere enn et moderat kosthold. Da jeg startet, tenkte jeg å holde på til 16. desember. Nå tror jeg at jeg må vurdere å bare fortsette til jeg har gått ned alt jeg skal. Får kjenne når det blir vinter, om det er like greit. Og så vil fastlegen at jeg skal ta blodprøver og komme innom en gang i måneden, så det kan hende han vil ha synspunkt på utviklingen også.

Ja, ja - det var morgenens refleksjoner. Over til det konkrete:

----

Morgenvekt: 101,3 kg. Urk! Opp 300 gram fra i går!?!
Hm. I går, i går … Ingen sykling eller annen mosjon i går. Det var nok ikke bra, nei.
Kombinert med det første rødvinsglasset siden jeg startet kuren. Og det glasset var stort.
Og så kjennes det faktisk ikke som om alt kom da jeg var på do i morges.
Altså: Det må sykles i dag!!!

FROKOST
2 egg, en skvett fløte og en neve Jarlsbergost i mikroen i 4 minutter. Servert på en skive erstatningsbrød med majones og 3 skiver Provence-skinke. Overdrysset med ferskklippet basilikum, esdragon, løpstikke og peppermynte. Kosttilskudd, vann, kaffe.
Kjempemettende og godt …

Droppet lunsj, var ikke sulten og hadde ikke egentlig tid.

MIDDAG
Kyllingvinger og resten av cole slaw-varianten fra igår. Frisket opp cole slaw'en med massevis av friskklippet bredbladet persille og dill - kjempegodt! Kosttilskudd, vann.

Grønn te og to små tynne flak 70%-sjokolade.

I kveld laget jeg bringebæris:
10 egg og 1,5 liter fløte vispet separat. Hadde 2 ss Splenda i eggedosisen.
Moste først nesten en hel pose mandler og så 2 små kurver bringebær.
Blandet forsiktig eggedosisen med kremen, og rørte så forsiktig inn bær og mandler. Fordelte i store og små former - og la i frysen.

KVELDS
Bringebær med fløte, kunne ikke la være …

Og en skål bacon-krisp. Morsomt å spise det, jeg som ikke spiser sånt mer enn et par ganger i året ellers.

Det ble dessverre ikke sykling i dag, heller. Men to glass rødvin ;-)

Urk og dobbelturk!!! Stixen hadde nesten ikke utslag i kveld! Fy og fy - er det kombinasjonen bær og vin? Eller bare for mye bær? Eller for mye vin? Skjerpings, frue! Å gå ut av ketose er utillatelig! Men er jeg ute av ketose? Jeg har jo de andre signalene på ketose; ikke sulten, metallsmak i munnen og lett nummenhet/prikking på tunga? Hm, dette er rart.

Ingen kommentarer: