mandag 4. januar 2010

Status ved starten av det nye året

Nå er det 1,5 år siden jeg begynte på ketolysedietten. Jeg gikk fint ned i vekt de første månedene, men så stagnerte det etterhvert. For noen måneder siden var vekten såvidt ned på 88 kilo, men de siste månedene har jeg ligget på mellom nærmere 93 kilo.

Ketolysemat er blitt en vane. Det har ikke vært spesielt vanskelig å holde seg unna "forbudte" matvarer, for jeg liker maten godt. Min helsetilstand i denne perioden har vært bedre enn på mange år, og blodprøvene er fine. I vår husstand er det ingen problemer med å gjennomføre dette kostholdet permanent.

Mitt manglende vekttap det siste året har trolig å gjøre med
- mangel på mosjon,
- for store porsjoner (mer mat enn jeg trenger) og
- småspising av mandler/nøtter mellom måltidene.
Det er også mulig at jeg bør redusere på melkeprodukter for å gå ned.

Rett før jul bestemte jeg meg for å spise "vanlig julemat" i juletiden. I fjor tillot jeg meg vel bare potet og øl til jule- og nyttårsmiddagene, så vidt jeg husker. Men i år har jeg spist potet, saus, sjokolade, kaker og øl hver dag. Alt med måte, men definitivt ikke ketogent kosthold! Heller ikke lavkarbo.

Jeg er glad for min beslutning om å ta så totalt ferie fra kuren. Jeg har nytt det meste, og det har vært godt å kjenne de velkjente smakene. Jeg har imidlertid vært kronisk stappmett, så det faktisk har vært litt ubehagelig.Giktiske plager og kløe i hodebunnen er kommet tilbake, i tillegg til plager med luft i tarmene. Og i løpet av de siste to ukene har jeg lagt på meg nærmere tre kilo.

Fra og med i dag starter jeg på nytt med ketolysediett. Jeg har funnet frem trimsykkelen og satser på å være helt på skinner med mat og trim i løpet av den første uken. Det første delmålet mitt er få vekten ned til 85 kilo innen 1. juni.

Ingen kommentarer: