mandag 10. november 2008

Uke 22, dag 1: Litt famlende i kursen

Morgenvekt: 94,3 kg.

Det er underlig at jeg endelig har passert to-sifret vekttap og er stabil på den siden. På en måte kan jeg ikke helt tro på det, men samtidig ser jeg godt forandringen i speilet. Og så kjennes det på klærne: jeg kan jo ikke bruke de gamle buksene eller genserne mine lenger!
Jeg har funnet frem litt "lagervare" som passer akkurat nå. Det er dels klær jeg såvidt har presset meg inn i tidligere og dels klær som jeg aldri har prøvet. Jeg kjøpte i 2005 (på salg) en del plagg som jeg skulle inn i etterhvert. En får vel si at "jeg kommer sent, men godt" når jeg nå endelig tar dem i bruk … :-)

Fortsatt måler jeg 108 cm rundt livet, så der har jeg ikke gått ned noe selv om det ser sånn ut - og kjennes sånn på buksene. Underlig …

Jeg prøver å "trekke navlen inn mot ryggen" noen ganger om dagen, og det kjennes ut som det gir litt effekt.

FROKOST
Omelett av to egg, litt fløte og revet ost, to små tomater og litt orange paprika samt fersk sitrontimian. En skive Ryvita Multigrain med majones. Kosttilskudd, vann, kaffe.

Jeg har begynt å lese i "Etter slankekuren", Torkils vedlikeholdsbok. Ser at jeg har en utfordring i forhold til å redusere fettet. Jeg har virkelig så mye glede av fløte, rømme, majones - det blir hardt å gi slipp på! Jeg ønsker heller litt av det ordentlige, enn mye av de magre variantene. Bruker fortsatt noen ganger fløte i morgenomeletten, men må nok over på cottage cheese eller andre alternativ. For det er fort gjort å ta for mye fett … Så dette feltet må jeg skjerpe meg på.

Utover dagen: Te og vann.
Litt rastløs i dag, litt fysen på noe å tygge på, litt halvsulten og trøtt.

LUNSJ
To skiver Ryvita multigrain; en med provenceskinke og nøkkelost, en med cottage cheese. En gulrot og litt orange paprika. Vann, te.

I "Etter slankekuren" er Torkil ganske klar på hva han mener om mikrobølgeovn. Uff, jeg har jo laget meg morgenomelett i mikrobølgeovnen i flere år nå. Men han hevder at den ødelegger næringsstoffene. Og det er jo flere som har sagt det, opp gjennom årene. Jeg har prøvd ignorere advarslene. Vi brukte mikroen til havregrøt da barna var små, hver morgen. Det var kanskje ikke lurt … Hvis jeg skal slutte med mikroomelett, må jeg finne en annen lettvint måte å lage omelett på. Mikroen sparer tid, lukt, fett og oppvask.

Vann og te utover dagen, husker ikke om jeg også tok en gulrot til?

MIDDAG
Laget en gryte med kjøttdeig, bacon, løk, selleriterninger, paprika i fire farger og creme fraiche. Krydder var ingefær, koriander, oregano, masse hvitløk, salt og pepper. Veldig god! Ved siden av: Kokte røde liner - 3 spiseskjeer og kokt brokkoli.

Det blir nok vesentlig mindre salat, etter at ayurvediske legen bl.a. anbefalte meg å spise mest varm mat. Synes faktisk magen er blitt bedre allerede …

KAFFE/DESSERT
To kopper svart kaffe og 3 flak Lindts 70% sjokolade.

UTOVER KVELDEN
Flere kopper te, kosttilskudd, vann.

Ingen kommentarer: