søndag 30. november 2008

Ostesnacks



Flere steder på lavkarbobrukerforumene finner en oppskrifter på ostesnacks: Osteskiver eller revet ost med krydder, som stekes i ovn. Ketolysepappa Torkil anbefaler magerost med krydder, stekt på 200 grader øverst i ovnen. Andre hevder de har suksess med fete oster, på 250 grader midt i ovnen. (Eller var det omvendt?)

Jeg synes nok flakene av den magre osten ble best på smak.

Jeg prøvde meg på litt ulike varianter, siden det var første gangen:
- Gräddost med oregano og hvitløk
- Gräddost med chili og hvitløk
- Magerost med oregano og hvitløk
- Nøkkelost

Jeg satte brettet med osteflakene midt i ovnen på varmluft, mens ovnen var på vei fra 200 til 250 grader - i ca 5 minutter.

Flakene av den fete osten la jeg på tørkepapir etter steking, så fettet ble sugd opp. De fete osteflakene ble morsomt blonde-aktige, det er vel fettet som ble kokt vekk.

2 kommentarer:

miriam sa...

bruk bakepapir og rist! ikke bakeplate. og forsiktig med magerost den kan ofte inneholde mer karbohydrater enn fete oster. Også ser jeg at du spiser potet, prøv å ligg heeelt unna for en stund :) da raser vekta ned!

Fru Løvetann sa...

Takk for tips om rist i steden for bakeplate. Hva blir forskjellen?

Når det gjelder magerost og karbohydrater:
Som jeg skrev i innlegget er det Torkil P. Andersen (han som har laget ketolysekuren) som anbefaler magerost til chips-steking.
- Norvegia lettere har 0 g karbohydrat.
- Det samme har Jarlsberg lettere.
- Heller ikke nøkkelost lettere inneholder karbohydrater.
Så jeg vet ikke om dette er et praktisk problem eller hvilke magre oster du tenker på?

Når det gjelder potet, trakk du nok konklusjonen litt raskt. De ca. 25 potetene jeg har spist til sammen i løpet av de siste tre årene på lavkarbo har neppe betydd noe særlig for vekten. ;-)