mandag 12. januar 2009

Uke 31, dag 1: Foreløpig går det bra på "normal" mat



Morgenvekt: 93,9 kg. Velsignet platå, nå når jeg "utfordrer" kroppen med mer vanlig mat.

Problemet med fett
Er veldig i tvil om dette med fett. Mye fett + lite karbo er jo en god kombinasjon. Men mye fett + karbo = legge på seg!
Så da bør jeg jo egentlig kutte fettet i disse to ukene. Og det har jeg så lite lyst til! Fett stabiliserer blodsukkeret, sier de som har greie på det. Og jeg blir faktisk rolig og mett av fett (som f.eks. majones på brødskiven, olje på salaten og en skje cocosa før jeg legger meg). I tillegg til rømme, tzatziki, smør osv. Jeg blir aldri skjelven av sult, lenger. Har ro til å gjøre middagen ferdig, også om vi er en halvtime forsinket.
Det kjennes som jeg må holde på et visst fettinntak, ja. Og heller ta sjansen på at vekten går litt opp i disse to ukene.
Ketolysepappa Torkil anbefaler så vidt jeg husker å redusere på fettet når man ikke er i ketose, f.eks. når man går over på vedlikehold.

Problemet med brød
Jeg har aldri hatt godt av brød. Legger på meg av det, får vondt i kroppen av det, "tenner" på det og overspiser dermed osv. De siste årene har jeg i utgangspunktet hatt lite brødforbruk, nesten bare kjøpt brød når vi har gjester. Og fra jeg startet på ketolysekuren 16. juni kuttet jeg det jo helt ut.
Da jeg nå skulle kjøpe brød, var det sjokkerende å se at de grove brødene som så mørke, saftige og gode ut var tilsatt sukkerstoffer som gjorde karboinnholdet dobbelt så høyt. Nå kjøpte jeg et omega-3 brød som vel hadde 22 karber pr 100 gram (hvis jeg husker riktig). Og så en pakke økologisk grov melblanding som jeg skal prøve å bake i kveld eller i morgen.

FROKOST
Omelett av to egg, litt fløte og revet ost, brokkolirester fra i går og en tomat. Servert på to brødskiver med majones. Grønn salat.
Kosttilskudd, vann og kaffe.

Ingen lunsj, var ikke sulten.

MIDDAG
To biff Lindstrøm fra i går, kokt brokkoli og utvidet grønn salat. To skiver brød med masse smør. Tzatziki. Vann.

KAFFE/DESSERT
En kopp kaffe, fem flak Lindts og fem valnøtter

KVELDS
En brødskive med sennep, majones, tre skiver skinke og Jarlsbergost. Og masse strimlet orange paprika. Vann.

Kosttilskudd, vann og urtete. Og Cocosa da, jeg glemmer alltid å skrive opp at jeg tar en skje Cocosa …

Ingem mosjon i dag heller …

Ingen kommentarer: