lørdag 28. august 2010

Uke 115, dag 6: En tja-start






Morgenvekt: 91,9 kilo. (Veid tre ganger, samme resultat.)

Ved 04-tiden i morges veide jeg meg, og veide over 93 kilo. I dag sov jeg litt utpå morgenen. At det påvirker vekten positivt er noe jeg har registrert ofte. Ikke uvanlig med over en kilos forskjell mellom kl. 07 og kl. 10; eneste forskjell er to-tre timers søvn. Det må være noe som skjer med hormoner og forbrenning mens jeg sover. Men det var hyggelig å tippe under 92-tallet, uansett!

Jeg har testet de siste kveldene med ketose-sticks, og den er alltid dyp rød. Jeg drikker jo helt enorme mengder vann, så det er nok reelt med ketoner i urinen.

Så hvorfor går jeg ikke mer ned?
• Skaldeman har gjort meg oppmerksom på en faktor jeg ikke hadde hørt om før; at for mye proteiner kan omdannes til glukose i kroppen. Kanskje får jeg i meg for mye protein?
• Jeg undres også på matmengden min. Spiser jeg for mye? Aner ikke …
• Jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg får i meg nok fett. Er det kanskje for mye?

En mulighet for å få svar er å krype til korset og sette i gang med veiing og legge inn dataene på et av disse nettstedene som regner ut % fett, protein og karbohydrat. Det er en stor bøyg for meg. Jeg hater matte og får nesten klaustrofobiske reaksjoner på det.

Men noe må jeg gjøre, for nå har jeg holdt på med lavkarbo i to år uten å miste mer enn 12-13% av kroppsvekten min, og hele vekttapet kom de første månedene.

Jeg er jo konsekvent og har minimalt med diettbrudd: tilsammen kanskje 10 brødskiver i løpet av disse to årene - ingen pizza - tre øl i julen - ingen kaker (jeg som elsket alle slags kaker!) - medbrakt sukkerfri krem til kaffeslabberaser og feiringer - nei takk til alle slags ulovligheter på reiser og ellers. Så i og med at jeg faktisk holder dietten så konsekvent, må det manglende vekttapet ha sin forklaring i det jeg faktisk spiser. Og da må det vel granskes nærmere. Sukk. Det skal ikke være enkelt!

Men vent litt: På de to ukene jeg har fulgt mer Skaldeman-kosthold, så har jeg faktisk gått ned 2,6 kilo. Så kanskje jeg skal se det an litt før jeg pålegger meg selv å begynne med registreringen? Kanskje dette vil virke, når jeg bare gir det tid?
Noe inne i meg er ganske overbevist, fordi det Skaldeman skriver stemmer så godt med mine egne observasjoner av kroppens reaksjoner på mat.

Jeg trives jo utrolig godt på dette kostholdet. Har aldri blodsukkersvingninger, er jevnere i humøret, er kvitt kløe og flass i hodebunnen, har færre revmatiske anfall, bedre hud, mere lyst og bedre sex, nesten ikke luft i tarmen, ikke noe søtsug, mett og fornøyd hele tiden - med stort og smått er livet bare blitt bedre! Kolestrolen er uforandret, men triglyceridene lavere, hadde kronisk forhøyede betennelsesverdier som er blitt normale osv.

FROKOST
3/4 pakke bacon med 3 egg. 2 kopper kaffe med fløte. Vann og kosttilskudd.

LUNSJ
Bare te

MIDDAG
En boks sardiner i olje, en avokado. Kosttilskudd og vann.

KAFFE
1/4 camenbertost, to kopper kaffe med fløte

KVELDS
Tre salamiskiver, tre Jarlsbergostskiver, majones. En halv fleskepølse.

I tillegg drakk jeg 3/4 flaske rødvin i løpet av kvelden. Og vann.

Urtete, kosttilskudd ved sengetid.

1 kommentar:

Dilledame sa...

Heia, heia :-) Dette går bra!!!!