tirsdag 16. september 2008

Uke 14, dag 2 - hører Skjebnesymfonien …



I natt satt jeg oppe til halv tre for å få ferdig et oppdrag, og natten før ble den halv fem før jeg kom i seng. Det har ikke gjort noe godt for vekten min. Og det er en erfaring jeg har fra tidligere; hvis jeg ikke har en god søvnrytme forbrenner ikke kroppen min. Jeg husker en morgen jeg veide meg tidlig. Gikk så til sengs igjen og sov tre timer til. Og da viste vekten nesten en kilo mindre! (Det er ikke badevekten som forårsaker disse variasjonene, for min er meget stø.)

Morgenvekt: 97,1 kg. Det er 300 gram opp fra i går, og en hel kilo mer enn for kort tid siden. Er det bare søvnmangel og hormonvariasjoner? Eller er det noe jeg gjør feil med ketolysekuren? Jeg har spist bacon de siste dagene, og på lavkarboforumet forteller de at bacon nå er tilsatt glukose. Kan det være en medvirkende årsak? Jeg har jo ellers vært flink med maten, synes jeg. Og jeg har jo syklet nesten hver dag i det siste. På lavkarboforumet sier de at det er ikke et platå før vekten har stått bom stille i fire uker. Nå er det vel bare i to uker jeg ikke har fått videre nedgang, så jeg får avvente litt.

FROKOST
Omelett, paprika, bacon fra i går, persille og majones. Kosttilskudd, vann, kaffe.

Ingen sult ved lunsjtider, spiste en liten skje Cocosa og 4-5 valnøtter, ketolysetabletten, vann og grønn te.

Ingen sykling i dag. Det ble ikke tid. Faktisk.

På besøk, drakk en og en halv kopp kaffe med fløte, spiste 4-5 mandler og en stor IFA.

MIDDAG
Spiste alene og prioriterte ikke varm mat. Røykelaks, salat, en avokado med limesaft, majones og persille. Ketolysetablett, vann.

KAFFE/DESSERT
En og en halv kopp kaffe med fløte, 3 flak Lindts ekstra tynn.

Det er trøblete når det blir for lite søvn og for mange oppdrag som ikke blir løst innen tidsfristen. Oppdragsgivere og samarbeidspartnere blir misfornøyd, jeg blir stressa og mindre i stand til å løse utfordringene. Og når jeg er trøtt, som nå, gjør jeg feil som egentlig er utypiske for meg. Og da blir jeg defensiv, for jeg kan plutselig ikke stole på meg selv og min egen vurderingsevne. Det blir en ond sirkel. At jeg har eggløsning med medfølgende hormonsvingninger gjør ikke saken bedre!
Tror rett og slett at jeg må ta en sovetablett i kveld, for å sikre meg et bedre utgangspunkt for morgendagen …

KVELDS
Et kyllinglår. Kosttilskudd, vann, urtete. Og to sovetabletter … zzz

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære Fru Løvetann

Jeg har fulgt med på din fine blogg med stor interesse, og synes du har en utrolig sterk vilje og pågangsmot.

Selv har jeg gitt litt opp, og leter alle steder etter motivasjon. Vektmessig så ligger jeg omtrent på samme sted som deg.

Jeg fikk bare litt lyst til å kommentere det du sier i dagens innlegg om ustabil døgnrytme og vekt.

Jeg har det på samme måte, og hvis jeg tillater meg selv å flate ut en dag og bare hvile, altså stå sent opp, spise lite, sløve og hvile, så slipper kroppen vann. Neste dag har jeg det mye bedre.

Man skulle tro det var bedre å være i aktivitet, men noen ganger trenger kroppe hvile og pause.

Men det er meg da..

Tusen takk for at du deler med deg på veien. Lykke til med videre innsats.

Klem fra Sissel O.

Anonym sa...

Hei Frue! Huff, ja den vekta... Som du har sett på forumet også så er jeg også rimelig frustrert. Fikk til og med over 98 kg en morgen, helt "ille, siden jeg "tøcha" innom 95 og noe for noen uker siden...
Føler jeg spiser fett så det tyter ut øra, jeg har finregnet å proteiner, og fant ut at jeg ligger ikke for høyt er. Og karbohydrater ligger kanskje litt lavt, men ikke så veldig. Lurer på om jeg har litt for god kondis i utgangspunktet?? Har gått masse tur i flere år, men i dag har jeg sprenggått i full rulle opp bakker og ned bakker...helt rød i toppen da jeg kom hjem.
Jeg kjenner også på at stress og trøtthet ikke er gunstig for vekta... Er litt oppgitt over å gå opp og ikke ned, uten å helt vite hva som er årsaken. Men : JEg levr jo godt på kuren da!!
Håper du får sove godt i natt!!

Klem fra Olivia

Fru Løvetann sa...

Hei Sissel O. og Olivia,
tusen takk for hyggelige kommentarer! Det er så godt å vite at jeg ikke er alene om å streve med disse problemene. Og veldig motiverende at dere følger med meg, altså!

Kryssede fingre for oss alle tre og varm "gruppeklem" fra Frua
;-)

Anonym sa...

Hei, igjen!
Har du skrevet noe om den olja som jeg ikke husker hva heter...den kokosolja...Er det noe du tar, eller?? Lurte på om jeg skule gjøre et forsøk, men har litt problemer med sånne oljete greier i munnen etter et forsøk på å få fødsel nr 3 til å starte. ..Prøvde laxerolje! Effekten på magen var der jo, men jentebarnet kom ikke for det! Og jeg holdt på å spy av konsistensen på olja ;-)

Nå har jeg bakt nøttemuffins for første gang. har ikke smakt de, men skal ha en til lunsj på jobb i morgen! Skal bli godt med en forandring

Olivia

Fru Løvetann sa...

Det er vel Cocosa Extra Virgin du tenker på:
http://www.helseogkost.no/nettbutikk/fettsyrer/cocosa_extra_virgin

Jeg prøver meg med en liten smak innimellom, men det er jo kraftige greier. Litt godt, men kraftig! Har du smakt Delfiakake? Det er litt samme smaken. Kjøpte det på helsekostbutikken, Life hadde det på tilbud nylig. To sorter, den jeg har lenket til er den "fineste".

I vanlig romtemperatur er den fast, så du slipper oljefølelsen og fødselsminner :-)))

Mmm, nøttemuffins høres godt ut. Jeg har igjen noen skiver erstatningsbrød, men når de tar slutt skal jeg jammen vurdere nøttemuffins!