mandag 1. juni 2009

Uke 51, dag 1: Tilbakeslag






Morgenvekt: 90,1 kg.

Vektoppgangen er ille! Hva skyldes det? Jeg har noen mulige forklaringer:
1) Jeg spiser rett og slett for mye for tiden, for store porsjoner og for mange måltider. Jeg spiser også når jeg ikke er sulten.
Så kan man spekulere på hvorfor jeg plutselig er begynt med det igjen - etter nesten et år med mer normal appetitt?
Det skjer ting i privatlivet mitt som er krevende, for å si det mildt. Det har tidligere vært et mønster at jeg spiser når jeg er trist, stressa og hvis jeg føler at jeg mister taket. Og det har faktisk toppet seg litt i det siste. Det handler egentlig ikke om meg, men om folk i min nærhet. Personer med tunge diagnoser, som ikke har den livskvalitet og -glede som alle burde få ha. Dette er mennesker som jeg er sterkt involvert i og har en hjelperrolle i forhold til.

2) Kunstig søtstoff som jeg først har begynt å bruke i det siste
a) Jeg har spist en del Cavalier-sjokolader i det siste (fordi jeg har sluppet opp for "Lindts extra thins", som har vært "kaffemat" i dette året). Jeg lurer på om den kunstige søtningen i Cavalier-sjokoladene gjør noe negativt med kroppen min? Cavalier inneholder maltitol (35%), helmelkpulver, kakaosmør, kakaomasse, inulin, hvetemel, hasselnøtter, vegetabilsk fett, lecitin, naturlige smaksstoffer, fettredusert kakao, salt, hevelsesmiddel, natron. (Kakao minst 37%, står det.) Jeg vet ikke om jeg synes Cavalier-sjokoladene er gode, egentlig. Likevel spiser jeg ofte to (!) når jeg først tar en … akkurat som jeg ikke blir fornøyd. Lindts extra thins er mørk sjokolade og har jo mye mer smak.
Etter et kjapt Google-søk fant jeg dette:
"Occasionally, someone will ask why their low-carb diet isn’t working as they think it should be. One of the first questions I ask is whether they are eating products with a lot of sugar alcohols such as maltitol. Although it doesn’t have the same impact on every individual, this one ingredient has been known to stall many a well-intentioned dieter. Here’s why." Les resten her.
b) FunLight saft. Innimellom tar jeg meg et glass av dette. FunLight saft inneholder vann, surhetsregulerende middel (eplesyre, E331), aroma, søtstoff (aspartam, acesulfam K), farge (antocyaner), konserveringsmiddel (kaliumsorbat) (og en fenylalaninkilde).

3) Mindre fysisk aktivitet
Etter en periode med mye sjauing og fysisk aktivitet, er det nå mer stillesittende arbeid på meg. Det bidrar nok også til vektoppgangen.

4) For lite vanndrikking
Jeg hadde somlet bort det store vannglasset mitt og har brukt små glass nå. Merker at det gjør at jeg drikker mye mindre, og når jeg sitter ved skrivebordet gidder jeg ikke alltid gå og hente mer vann selv om jeg er litt tørst! Å drikke mye vann er jo essensielt i ketolysekuren, så dette er nok også et poeng.

Om disse fire faktorene, hver for seg eller sammen, kan forklare at jeg er gått opp to kilo - det vet jeg ikke. Men jeg må nok prøve å korrigere det jeg kan. For det er stor sannsynlighet for at forklaringen ligger i avsnittene over. Og det er bare jeg som kan forandre på det.

FROKOST
Eggepannekake. Noe med majones, reker og klippet løpstikke, noe med smør og fårepølse. Kosttilskudd, vann og kaffe. Og et stykke kake til frokostdessert.

LUNSJ
Er ikke sikker på om jeg spiste lunsj? Mandler? En Cavalier-sjokolade? Eller ingenting?

MIDDAG
Kyllingvinger, avokado, dressing med rømme, sennep, pepperrot m.m. Vann og kosttilskudd.

KAFFE/DESSERT
FunLight gele med masse pisket krem.

KVELDS
Masse gele av FunLightsaft og gelatin + masse pisket krem.

Ingen kommentarer: