mandag 14. januar 2019

2019-satsingen: Uke 1, minus 2 kg

Mandag morgen viser vekten 104,3. Altså 2 kilo ned denne uken. Det må jeg være fornøyd med.

Ketosen slo inn allerede onsdag; da viste ketostixen rødt. Da hadde jeg både tirsdag og onsdag kjent på svak, svak hodepine og prikking i tungen. Dette husker jeg fra tidligere. Og litt "kort lunte" overfor mine omgivelser.

Jeg har spist produktene fra Din helsemat:
Brødskiver av spesialbrødet til morgen, lunsj og kvelds med pålegg som kokt tunge, jarlsbergost og rekesalat. Noen ganger sardiner i olje. Eller eggerøre.
Bilde fra dinhelsemat.no
Middagene, varmet i ovn eller mikrobølgeovn, med tilbehør som hjertesalat, tomat og agurk.

Drikke har vært farris, vann, kaffe og te. I kaffen har jeg stort sett brukt litt cocosa, et par ganger litt fløte.

Det er så godt å slippe å bruke tid på å lage til mat, forholde seg til mat, ta valg om mat. Med ferdigpakkene går jeg bare og henter i frysen, varmer opp og spiser. "Ferdig snakka".

Middagsporsjonen ser liten ut, men jeg blir egentlig mett. Jeg har bare hatt som vane å spise så mye mer. De første par dagene føltes det faktisk som det ble alt for mye brød!

Det sosiale er alltid en utfordring. Et sosialt besøk har det vært denne uken. For at det ikke skulle ødelegge, gikk jeg en lang tur først på dagen og om kvelden plukket jeg det med lavest karbo av det som ble servert. Drakk en LITE øl (5 karbohydrater). Ketostixen hadde - heldigvis - utslag neste formiddag. Litt svakere, men utslag. Og var tilbake til fullt utslag på ettermiddag/kveld igjen. Det er viktig, og en utfordring å passe på, å ikke bryte ketosen.

I tillegg til den "utskeielsen" har jeg spist et par ruter mørk sjokolade. Og en dag tok jeg noen biter blåskimmelost etter middag.

Nå er jeg mer opplagt, mer fokusert enn jeg pleier å være. Hodepinen og tungeprikkingen er borte. Humøret er bedre.

Lengter veldig etter å komme under 100 kilo. Jeg hadde jo lovet meg selv at jeg aldri skulle over 90 igjen. Men det er noe psykologisk veldig ydmykende med passeringen av 100-merket; føler det som et så stort nederlag! Så det blir en stor dag når jeg kommer ned til to-sifret resultat igjen. Men det blir vel ikke før et stykke ut i februar …

Jeg har også bestilt ny pakke fra Din helsemat, så da har jeg snart forsyninger for hele januar i fryseboksen. Nå håper jeg å ha råd til å fortsette med disse produktene lenge. Det blir månedlige utgifter på ca 3800 inkludert frakten til maten derfra.

Ingen kommentarer: